بازدید مجموعه شورا و شهرداری شهر خارگ از کارخانه مدیریت پسماند شهرداری شهر مشهد

به منظور بهره گیری از دانش و الگوهای موفق شهر مشهد در حوزه مدیریت پسماند صورت گرفت

به گزارش روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر خارگ ، هیئتی متشکل از شهردار ، اعضای شورای شهر و مدیران دوایر شهرداری خارگ از تاسیسات مدیریت پسماند کلانشهر مشهد بازدید کردند.
در این بازدید که به منظور بازدید از زیرساخت های مدیریت پسماند شهری مشهد به عنوان یک الگوی برتر کشوری صورت پذیرفته بود ، مجموعه شهرداری و شورا از نیروگاه ها و کارخانه جات بازیافت این مجتمع بازدید کردند و ضمن بهره مندی از دانش بکارگرفته در این مجتمع ، از روند اجرایی آنها بازدید کردند.

در حاشیه این بازدید وسف وطن دوست ؛ نایب رئیس شورای اسلامی شهر با اشاره به شاخصه های موفقیت شهر مشهد در مدیریت پسماند عنوان کرد : جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی ، جلب مشارکت شهروندان و راه اندازی صنایع تبدیلی از امتیازات و دلایل اصلی موفقیت شهرداری مشهد در بخش پسماند بوده است که می بایست در عرصه های مختلف برای رفع مشکلات شهر نیز الگوبرداری شود. امروزه مدیریت صحیح و نگاه سرمایه ای در حوزه های گوناگون سبب شده تا بخش خصوصی با فرصت سازی ها و بهره گیری از فرصت ها نسبت به توانمندسازی مستمر خود تلاش نماید و در کنار آن نیز به ارائه خدمات به جامعه بپردازد.تردیدی نیست این الگوی صحیح می‌تواند مسیر برون رفت از مشکلات جامعه را روشن تر نماید.

در ادامه عبدالحمید صفایی؛ شهردار خارگ اذعان کرد : امروزه با توجه به اهمیت مباحث زیست محیطی و صنعتی شدن شهرها، توجه به مقوله مهم تفکیک از مبدا و بازیافت ، از حلقه های مفقوده توسعه در جوامع شهری قلمداد می شود ، از این رو اهمیت دارد تا با بهره گیری از دانش روز و الگوهای موفقی همچون کلانشهر مشهد که از شهرداری های موفق کشور را دارد ، نسبت به بروزرسانی خود در کوتاه مدت و بسترسازی این مهم در بلندمدت اقدام نمائیم‌. امروزه رشد جمعیت و تغییر الگوی مصرف باعث شده است تا مدیریت پسماند از الزامات اساسی در مدیریت شهری باشد که در این خصوص مهمترین گام در مدیریت پسماند مرحله تفکیک زباله از مبداء است که منجر به کاهش حجم تولید زباله و تسهیل فرآیند بازیافت می‌گردد.گام برداشتن در این راستا مستلزم برنامه ریزی مدون است که امید است با بررسی راهکارهای لازم در کارگروه های تخصصی چشم انداز روشنی برای تحقق درخور این مبحث در جزیره خارگ ترسیم گردد.

مهدی بخشی عضو شورای اسلامی شهر نیز با تاکید بر اهمیت توجه به مباحث زیست محیطی اذعان کرد : از ابتدای شورای پنجم، این مجموعه به شکل جدی دغدغه مسائل زیست محیطی را داشته است ، چرا که باور و اعتقاد ما بر این است که شعار زمین پاک باید در عمل نیز محقق گردد ، بنابراین موثرترین راهکار در موضوع تفکیک زباله از مبدا و مدیریت پسماند بهره گیری از فرهنگسازی صحیح است. فرهنگسازی اصولی و هدفمند به خلأ بزرگی در حوزه تفکیک زباله از مبدا تبدیل شده است‌ که می بایست بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

لطف اللّه علیپور؛ عضو شورای اسلامی شهر نیز با اشاره به نقش ویژه مشارکت شهروندان و گروه های مردم نهاد در تبیین مقوله تفکیک زباله اذعان داشت: دیدگاه شورای شهر همواره بر این است تا از اقداماتی که ضامن سلامت شهروندان به ویژه در حوزه پسماند است حمایت کند. یکی از مباحث مهم جریان ساز در این حوزه ، فرهنگسازی برای اجرای فراگیر تفکیک زباله از مبدأ است که با برنامه ریزی اصولی می تواند در جامعه نهادینه شود. تردیدی نیست اگر زیرساخت و بستر سازی در حوزه محیط زیست مبتنی بر تعمیق و اشاعه فرهنگ صحیح آن باشد ، سبب بهره وری مناسبی در این حوزه می شود.

در این بازدید مجموعه شهرداری و شورا از کارخانجات تولید گرانوله، بازیافت کاغذ، بازیافت پلاستیک، کارخانه کمپوست، کارخانه بازیافت لاستیک، مجموعه تولید کود ورمی کمپوست، نیروگاه بیوگاز، کارخانه بازیافت زباله الکترونیک و مراکز مبادله و ماشین آلات بخش پسماند شهرداری مشهد بازدید به عمل آوردند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.