بررسی راهکارهای توسعه و بهبود فضای سبز شهری خارگ با بهره گیری از ظرفیت اقلیمی و ویژه آن

در نشست هم اندیشی مجموعه شهرداری و شورای شهر خارگ با مدیران و کارشناسان سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری مشهد مطرح شد

در نشست هم اندیشی مجموعه شهرداری و شورای شهر خارگ با مدیران و کارشناسان سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری مشهد مطرح شد
بررسی راهکارهای توسعه و بهبود فضای سبز شهری خارگ با بهره گیری از ظرفیت اقلیمی و ویژه آن

به گزارش روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر خارگ ، هیئتی متشکل از شهردار ، اعضای شورای شهر و مدیران دوایر شهرداری خارگ ضمن بازدید از زیرساخت های فضای سبز شهرداری مشهد ، با مدیران ارشد و کارشناسان سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد دیدار و گفت و گو کردند.

در ابتدای این نشست که به منظور هم اندیشی در خصوص موضوعاتی همچون نگهداشت فضای سبز، طرح های فرهنگی ، روش های نوین آبیاری، طرح های حوزه زیباسازی شهری و…برگزار شد ، عبدالحمید صفایی؛ شهردار خارگ ضمن بیان بخشی از ظرفیت های ویژه و اقلیم جزیره خارگ اذعان کرد: مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر خارگ با علم بر اینکه فضای سبز شهری مکمل بی بدیل ساختار کالبدی شهر است ، همواره تلاش داشته تا با طرح و برنامه ریزی مناسب ، اهداف والای سلامت شهروندان ، پایداری شهری از حیث کیفی و کمی و بازدهی روانی اجتماعی و اکولوژیکی فضاهای سبز شهری را دنبال نماید که در این خصوص افزایش مستمر سرانه فضای سبز شهری و پارک ها چشم اندازی است که در مجموعه شهرداری و شورای شهر ترسیم گردیده و توان و ظرفیت مجموعه را برای تحقق آن به کار گرفته ایم که تاکنون نیز ماحصل این تلاش ها طی دو سال و نیم اخیر ، ضمن توسعه قابل توجه فضای سبز شهری ، خودکفایی در طراحی و اجرای سیستم آبیاری قطره ای و همچنین پروژه های شاخصی همچون پارک بزرگ آبی گردشگری است که با تکیه بر ظرفیت های بکر زیست محیطی جزیره خارگ تعریف شده است و به امید خدا به زودی وارد فاز اجرایی می شود و قطعا پروژه ای ماندگار برای مردم دریادل و دریانشین خارگ خواهد بود.

یوسف وطن دوست ؛ نایب رئیس شورای اسلامی شهر در ادامه عنوان داشت : یکی از مصادیق توسعه‌یافتگی در جوامع و شهرهای پیشرو توجه خاص به مشارکت شهروندان در توسعه و نگهداشت فضای سبز است که دست یابی به این سطح از توسعه مستلزم فرهنگ‌سازی مناسب است. امروزه تضمین پایداری توسعه شهرها به عنوان کانون‌های تمرکز فعالیت و زندگی انسان‌ها به شاخصه هایی از توسعه یافتگی همچون برخورداری از فضای سبز مناسب بستگی دارد. ما در مجموعه شورای پنجم و شهرداری با علم به اهمیت این شاخه از توسعه همواره تلاش داشته ایم تا توجه به این مقوله را یکی از محورهای اصلی تدوین برنامه خود در نظر بگیریم زیرا باور ما بر این است در جزیره خارگ با توجه به شرایط اقلیمی و صنعتی آن ، پارک ها و فضای سبز هم از دیدگاه تأمین نیاز‌های زیست محیطی شهرنشینان و هم از نظر تأمین فضاهای فراغتی و بستر ارتباط و تعامل اجتماعی آن جایگاهی در خور اهمیت دارد.

در ادامه مهدی بخشی ؛ دبیر شورای اسلامی شهر خارگ نیز اضافه کرد : ارائه راهکارهای تخصصی و نظرات علمی توسط اساتید و کارشناسان، همواره می تواند چراغ روشنی برای توسعه و بهبود فضای سبز شهری است که دیدگاه مجموعه شورای پنجم نیز برای دست یابی به این مهم ، همواره بر بهره گیری از دانش نخبگان این حوزه است که در این خصوص نیز تلاش داشته ایم تا با برقراری ارتباطی دوسویه و با بهره گیری از ظرفیت ها ، تجربیات موفق و دانش کارشناسان فضای سبز مجموعه شهرداری مشهد گامی در راستای مهارت اندوزی هرچه بهتر جهت توسعه فضای سبز نگین درخشان خلیج فارس برداریم.

لطف الله علیپور؛ عضو شورای اسلامی شهر نیز عنوان کرد : فضای سبز بی اغراق به مثابه ریه تنفسی شهرها قلمداد می شود‌. در حالیکه شهرها به سوی صنعتی شدن نیل می کنند و آلودگی های زیست محیطی در شهرهای صنعتی روز به روز افزایش می یابد ، به همین نسبت توجه به مقوله مهم فضای سبز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین در کنار توجه به شاخصه های توسعه فضای سبز ، مدیریت منابع آب و اصلاح الگوی مصرف و استفاده پایدار از منابع آب نیز از شاخصه های موفقیت در مدیریت در این حوزه است که می تواند زمینه ساز تحولی در حوزه های نگهداری، تقویت و توسعه فضای سبز شهری شود که امید داریم شهرداری خارگ نیز بتواند با بهره‌گیری از الگوهای موفق در این خصوص گام های موثری را برای توسعه فضای سبز جزیره خارگ بردارد.

در ادامه نیز دکتر متقی؛ معاون فنی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد ضمن بیان بخشی از تجربیات خود در فضای سبز اقلیمی جزایر جنوبی ایران گفت : فضای سبز که تشکیل دهنده بخش قابل توجهی از سیمای هر شهر است ، به‌عنوان یکی از پدیده‌های واقعی از نخستین مسائلی است که انسان همواره با آن در تماس بوده و خواهد بود. این مقوله دارای بعدهای زیست‌محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌باشد. سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد نیز با ترسیم چشم اندازی روشن و برنامه ای مدون هم اکنون از سرانه ۱۶.۹ در حوزه فضای سبز برخوردار است و از شهرهای پیشگام در توسعه این حوزه مهم و حیاتی بوده است و تلاش این مجموعه نیز نهادینه سازی مشارکت اجتماعی در این حوزه بوده است.

در پایان نیز مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر خارگ از زیرساخت های حوزه فضای سبز و گردشگری سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری مشهد بازدید کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.